Vandaag in de mooie middagzon een thuisritje op de parkstadroute, één van de mooiste routes in Nederland. Die heeft 3 (volgende week een 4e nieuwe lus erbij) lussen die je kan combineren. Voor het gemak en de snelheid vandaag dan lus 1 over de brunsummerheide en een deel van lus 3 langs het schutterspark. De achterste wegen van die lus zijn zo saai dat bijna niemand die de lus regelmatig rijdt, nog meeneemt. Ik dus ook niet en zo kom ik op 35 km. Het hoogteverschil is niet groot met 320 hm. Van het begin af aan probeer ik op tempo te rijden, wat niet altijd makkelijk is op deze route, er zitten veel singletracks in die snelheid lastig maken. Maar vandaag lukt het om mijn gemiddelde rijsnelheid met over één km/h te verbeteren. Laatst heb ik met een paar andere fietsers via het mountainbikeforum afgesproken, en die hebben me laten zien dat je het binnenblad helemaal niet zo vaak nodig hebt. Ik rijd dus voor mijn doen veel meer op midden- en buitenblad vandaag. En het gaat nog ook! Het is bij de data wel te zien dat dat de gemiddelde hartslag dan hoog ligt. En een max van 182 had ik nog nooit, de laatste jaren.
Precies 2 uur later ben ik weer thuis, met een niet te vuile fiets (er waren weinig plassen en om de meeste kon je heen) en een heerlijk trainingsgevoel in het lijf.
Man je fietst wat af jij. Nu nog max 182km/u :) Mooi rondje weer. Ik rij zelf altijd buitenblad en op de singletracks midden. Nooit over nagedacht hoe dat zich tot snelheid verhoud eigenlijk. De gemiddelde snelheid hangt toch erg af van het hoogteverschil of vergis ik me daar in? Ik wil ook weer een rondje maken maar de tijd is er niet voor :(
BeantwoordenVerwijderenOja, is er geen google plugin op de site? dan kun je vast je routes via een googlemap laten zien ipv een plaatje. Anders instaleren we dat, dat is toch veel leuker nietwaar.
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet of er een google plugin is. Moeten jullie maar uitzoeken, en dan uitleggen hoe ik dat gebruik.
BeantwoordenVerwijderennatuurlijk rijd je altijd buitenblad en midden op single. Zo plat als een pannenkoek! Tot de snelheid verhoudt het in zoverre dat je als je al snel lager schakelt, dus ook minder snel wordt. Defensief rijden op dat vlak. En dat kan je met een andere instelling anders doe. Niet bij ieder heuveltje van begin af aan al eerst terugschakelen, maar gas geven en kijken dat je meters maakt voodat je terugschakelt. Maakt zeker een verschil. Ik denk dat technische trails eerder afremmen dan hoogteverschil. Bergop gaat langzamer, maar dat maak je weer goed met bergaf.
BeantwoordenVerwijderen